Detail van de Maagd Maria
Beeld © Sint-Baafskathedraal Gent, www.lukasweb.be – Art in Flanders, foto Hugo Maertens en Dominique Provost
Er zit leven in de diepblauwe mantel van Maria: met subtiele kleurverschillen overtuigt Van Eyck je ervan dat je kijkt naar rond een lichaam gedrapeerde stof. Designers als Gizela Sabokova, Maarten De Ceulaer en Studio Minale-Maeda maken ook gebruik van kleurgradaties en -nuances. Net als Van Eyck creëren ze er een ingenieus spel van schaduw en licht mee.
Het donkere vlak van het blauw wordt doorbroken en geaccentueerd door de veelkleurige, met juwelen bezette gouden band. In het werk van atelier lachaert dhanis zie je hetzelfde principe: heldere kleuren op een donkere achtergrond.
In Van Eycks tijd was ultramarijn één van de belangrijkste blauwe pigmenten. Het wordt gewonnen uit het gesteente lapis lazuli. DWA Design Studio heeft deze edelsteen gebruikt in hun Hacker Vase, gemaakt voor Kleureyck. Schilders gebruikten het vooral om de mantel van Maria en Jezus weer te geven – een verwijzing naar de hemel. Het was duurder dan goud en kwam helemaal uit Afghanistan. De naam ultramarijn betekent letterlijk ‘van over de zee’.