Je gebruikt Internet Explorer. Deze site werkt het best op een recentere browser zoals Chrome, Firefox of Safari. Lees hier meer

Vandaag open van 10:00 tot 18:00
plan je bezoek
Expo

7.02.2019

The Half Life of Facts

Agnieszka Kurant

Een project van 019 i.s.m. Design Museum Gent

Conceptuele, interdisciplinaire kunstenares Agnieszka Kurant bestudeert hoe complexe sociale, economische en culturele systemen op zo’n manier functioneren dat het onderscheid tussen fictie en realiteit, natuur en cultuur vertroebelt. Ze onderzoekt ‘de economie van het onzichtbare’ waarin immateriële en denkbeeldige entiteiten, ficties, schimmen en emergente processen de politieke en economische systemen beïnvloeden. Kurant peilt naar de ‘onbekende onbekenden’ van kennis en naar kapitalistische speculatie en exploitatie, door wetenschappelijke en filosofische elementen te integreren en bepaalde fenomenen — collectieve intelligentie, nieuwe verschijnselen, virtueel kapitaal, immateriële en digitale arbeid, de evolutie van memes, beschavingen en sociale bewegingen, kunstmatige samenlevingen, energiecircuits en het redactieproces — te analyseren als politieke handelingen. Ze onderzoekt de hybride en verschuivende status van objecten in relatie tot waarde, aura, auteurschap, productie en circulatie. Veel van haar werken bootsen de natuur na en gedragen zich als levende organismen, zelforganiserende complexe systemen en autonome machines.

Het billboard aan de zijgevel van Design Museum Gent in de Drabstraat is een doorlopend project van het Gentse grafisch collectief 019. Het functioneert als een alternatief tentoonstellingsplatform voor grafische ontwerpers. Elk ontwerp blijft 2 maanden hangen. Het 50 vierkante meter grote billboard is een restant van het tentoonstellingsproject 019 — Museum Of Moving Practice uit 2017 waarbij het collectief tijdelijk een gedeelte van het museum innam. Billboard is gebaseerd op het Billboard Series-concept dat sinds september 2015 aan het gebouw van 019 op Dok Noord hangt (een project van artlead, All Things Contemporary Vzw & 019).

Vorige billboards

“While I was filling the container with water...”

Maak kennis met Herta, een oude dame. Dit fictieve personage is een intieme gesprekspartner voor Moriz Oberberger. Herta perfectioneerde haar dagelijkse handelingen. Zij is de personificatie van het heden. Haar levenservaringen brachten haar tot dit punt. Herta’s leven is ongepland, maar desondanks heeft ze absoluut geen vrije tijd. Elke beweging leidt simpelweg tot de volgende. Het maakt haar bewust van haar essentiële zelve.

Voor dit billboard staat Herta in het WT-gebouw, meer bepaald in de keuken. De keuken is het hart van deze school. Het is het sociale ontmoetingspunt voor de eerste koffie van de dag, voor gemeenschappelijke lunches, discussies en spelletjes. Het is een ruimte waar nieuwe ideeën ontstaan. Deze scène is dan ook een momentopname van een typische situatie tijdens een WT-dag, waar de omgeving voortdurend transformeert, nieuwe input geeft voor het werk en waar je af en toe de sporen van andere deelnemers tegenkomt.

Moriz Oberberger is een Italiaans grafisch ontwerper en illustrator die momenteel deelnemer is aan Werkplaats Typografie (WT), een designschool in Arnhem, Nederland. In zijn werk onderzoekt Moriz de interactie tussen de onbelangrijkheid en het belang van het dagelijks leven. Hij focust op alledaagse handelingen, de alledaagse voorwerpen die mensen gebruiken en de omgevingen waarin ze worden geplaatst. Subtiele observaties evolueren naar een veelvoud aan verborgen verhalen uit parallelle werelden die op een speelse manier worden vastgelegd. Deze verhalen worden verteld in verschillende media, gaande van tekeningen, verhalen en boeken tot spelletjes.

De Werkplaats Typografie (WT), onderdeel van de ArtEZ hogeschool voor de kunsten, is een tweejarig grafisch ontwerp masterprogramma, opgericht in 1998. Het doel van de opleiding is om getalenteerde studenten een onafhankelijke ontwerppraktijk te laten opzetten. Er wordt aan artistieke, discursieve en praktische kwaliteiten gewerkt door middel van zelfgeorganiseerde groepsprojecten, opdrachten van externe opdrachtgevers, individuele projecten en diverse workshops.

≃01:05:24

https://badbadbadbad.com/Description_file_txt_0052847594724335828284948
Bráulio Amado is een grafisch ontwerper en illustrator uit Portugal die momenteel in New York City woont. Hij werkte reeds als ontwerper bij Pentagram NYC en als artdirector bij Bloomberg Bus, om daarna aan de slag te gaan bij het New Yorkse kantoor van Wieden+Kennedy. Vandaag heeft hij zijn eigen studio, BAD Studio — Braulio Amado Design Studio.

Mylar Silver 5,7 x 7,3

Een billboard voor één dag door Bieke Criel.

Experimental Jetset

Het ontwerp van Experimental Jetset (grafisch ontwerpcollectief, Amsterdam, NL) refereert aan publieke instructies in een stedelijke context, zoals stadskaarten, plattegronden, tabellen, verkeersborden, … De grafische plaatsaanduiding is tegelijk ook een tijdsaanduiding; een landkaart van tijd en ruimte. Het ontwerp is tevens gebaseerd op een bestaand diagram uit het boek The Nature of the Physical World (1927). Het geheel ziet er functioneel uit, maar heeft tegelijk ook een raadselachtig karakter.

Ghost (Family) Paintings

Als grafisch ontwerpster is Ine Meganck gefascineerd door spookfamilies die vaak terugkeren in reclame. Ze verzamelt, analyseert en probeert veranderingen en patronen binnen deze artificiële families bloot te leggen. Op dit uithangbord toont Ine een uitvergrote winteradvertentie van het merk Tommy Hilfiger. Sommige personages — de moeder en vader bijvoorbeeld — komen door de jaren heen altijd terug in campagnes. Maar art directors hebben er minder problemen mee om kinderen en huisdieren te vervangen op het ritme van de seizoenen. Toch zijn er met veel aandacht absurde details gecreëerd, zoals de schilderijen op de achtergrond die speciaal gemaakt zijn om het multigenerationele gezin zo overtuigend mogelijk neer te zetten. Dit contrasteert dan weer met het gegeven dat de grootmoeder, moeder én kleinkind geportretteerd worden met nagenoeg dezelfde jeugdigheid en stijl. Ine stripte de familie van letterlijke merkreferenties en liet het beeld op doek schilderen, in dit geval door een geschoolde, commerciële Indische portretschilder. Zo eindigen we (alweer) met een ontwricht familieportret dat, door zijn locatie en afmetingen, terugkeert naar het dualisme in de reclamewereld.

Visible Vehicle Repair

De Britse kunstenaar en ontwerper Daniel Eatock, bekend om zijn scherpzinnige observaties en obsessieve verzameldrang, creëert werken die een absurd eerbetoon brengen aan het alledaagse en die aanvaarde conventies in vraag stellen. Eatock fotografeert herstelde auto’s waarin een onderdeel vervangen is door een stuk uit eenzelfde automodel, maar met een andere kleur en focust zo op de flagrante praktijk van goedkope en duidelijk zichtbare herstellingen. Dankzij de link met kunstconservatie — waar herstellingen eerder zichtbaar horen te zijn dan gecamoufleerd — en ook met de Japanse kunstvorm kintsugi — die aardewerkherstellingen in de verf zet in plaats van ze te verbergen — verheft Eatock een zuinige praktijk tot een esthetische keuze om te bezichtigen en te appreciëren. Zijn deze herstelde voertuigen rijker, waardevoller en beter als gevolg van een ongeval en reparaties?

JUR by Jan Und Randoald

JUR
Robots van de wereld! De menselijke macht is gevallen!
Een nieuwe wereld is verrezen, onder heerschappij van Jobot und Robot!
Voorwaarts, mars!

ACT I
Hoofdkantoor van de fabriek van JUR

Ingang rechts. De ramen in de muur vooraan kijken uit op rijen fabrieksschoorstenen. Aan de linkerkant meer managementafdelingen. JOBOT zit in een draaistoel aan een grote Amerikaanse schrijftafel. Tegen de muur links tonen enorme kaarten de zeevaart- en spoorweglijnen. Op de muur rechts zijn bedrukte affiches bevestigd. (JOBOT UND ROBOT’s Cheapest Labor enz.). Als contrast met deze wandelementen is de vloer bedekt met een prachtig Turks tapijt, sofa, leren leunstoel en dossierkasten. Aan een bureau bij de ramen typt ROBOT brieven.

JOBOT (dicteert)
Klaar?

ROBOT
Ja.

Two explanted pacemakers taking each other for a heart

Een billboard door Michiel De Cleene in het kader van zijn project Reference Guide.

Absence Makes The Heart Grow Fonder

Een billboard door Lydia Debeer in het kader van de gelijknamige tentoonstelling.

Motion

Een billboard door Karel Martens in het kader van zijn tentoonstelling Motion.

Selección Natural – This is the Cover of the Book

Een billboard door Moritz Küng in het kader van de gelijknamige tentoonstelling.