bekijk de tijdlijn
Verbinding persbericht

verbinDING

Van concept tot plan

Als je als Design Museum Gent na 30 jaar wachten eindelijk op de vooravond staat van de langverwachte uitbreiding met een nieuwe vleugel DING (Design in Gent), dan is het niet meer dan logisch om als allerlaatste tentoonstelling te tonen wat die uitbreiding precies zal zijn en hoe ze er zal uitzien.

verbinDING. Van concept tot plan toont het boeiende proces waarbij Design Museum Gent op zoek ging naar het sluitstuk dat de drie bestaande museumgebouwen met elkaar verbindt.

“Dit sluitstuk geeft het museum de nodige ruimte voor onthaal en shop, tijdelijke expo’s, workshops en educatie, lezingen en events, art handling en logistiek, nieuw sanitair en - niet in het minst - een lift.”

Sami Souguir, schepen van cultuur Stad Gent

Verbin DING scenografie render

Een zoektocht die begon in 1993 en die verschillende versnellingen hoger schakelde met de lancering van de Open Oproep door de Vlaamse Bouwmeester in 2018. De jury koos het ontwerp van het tijdelijke team TRANS architectuur | stedenbouw (Gent), Carmody Groarke (Londen) en RE-ST architectenvennootschap (Antwerpen).

Het eindontwerp, waar de tentoonstelling mee start, is het resultaat van een diepgaand onderzoek naar duurzame museumarchitectuur en een continue dialoog tussen de architecten en de opdrachtgever Stad Gent, Design Museum Gent en gedelegeerd bouwheer sogent (het Gentse stadsontwikkelingsbedrijf) en de diverse betrokken diensten. Aan de hand van een greep uit de 10.000 gemaakte tekeningen, maquettes, schetsen, 3D-renderings en materiaalmonsters ontdek je hoe het ontwerp evolueerde van projectdefinitie over architecturaal concept tot finaal plan. Hierbij worden de verschillende onderzoekstrajecten naar ecologisch en innovatief bouwen, zoals het onderzoek gesteund door Vlaanderen Circulair om afvalstromen van de Gentenaar te verwerken in een circulaire gevelsteen voor de nieuwe vleugel, uitgebreid belicht.

De architectuur in DING wordt versterkt door gerichte designopdrachten die zullen worden gegeven aan diverse gevestigde en jonge designers en textielontwerpers via opdrachten en via open calls, in nauwe dialoog met de architecten. De tentoonstelling licht ook hierover al een tipje van de sluier met werk van Casimir, Chevalier Masson, Onbetaalbaar, Unfold en Bram Vanderbeke & Wendy Andreu. De designopdrachten zijn deel van een groeiend verhaal, dat ook na de opening verder zal gezet worden als bekroning op het museum.

DING korenlei
“Deze uitbreiding en verbouwing gaat niet over meer museum, maar over meer dan een museum.”

Katrien Laporte, directeur Design Museum Gent

Sandra Plasschaert