CAD design

Lukas Engelhardt

Zoom/ Resolution / Server-side decay

CAD design

Deze installatie van grafisch ontwerper Lukas Engelhardt verbindt DING Vitrine met Do the Right DING op Het Arsenaal, waar de Gent Waste Brick for DING wordt geproduceerd.

Het project nodigt uit tot reflectie over de onzichtbare infrastructuren die nodig zijn om online verbindingen te onderhouden. Naarmate videoconferentietools steeds een hogere resolutie en lagere latentie krijgen, en we op onze smartphones talloze foto’s verzamelen die we nooit zullen herbekijken, rijst de vraag: hoeveel informatieoverdracht en -opslag is er echt nodig om een gevoel van verbinding te creëren?

In Het Arsenaal maakt een mobiele computer met camera elke minuut één foto. Bezoekers kunnen hem verplaatsen en kiezen wat er wordt vastgelegd. De foto's worden verzameld op een website, waarvan in DING Vitrine een weergave te zien is op de vier schermen. Als bakstenen in een muur vormen de beelden een live stream met lage resolutie. Om hun digitale voetafdruk te beperken, degradeert elke afbeelding van volledige resolutie naar enkele pixels. Terwijl de resolutie verschuift van tijd (1440 min/dag) naar ruimte (1440 px/lijn), ontstaat er een nieuw beeld uit de kleinste bouwstenen. Een sprite (grafisch computerbeeld), bijna ruis, maar toch ook weer niet. Een echo, geen archief.

Tijdens Do the Right DING in Het Arsenaal experimenteerden ontwerpers en kunstenaars met het afvalmateriaal waarmee de gevelsteen voor DING, de nieuwe vleugel van Design Museum Gent, wordt gemaakt. DING Vitrine toont werk van Hugo Peels (NL), Aurélien Veyrat (FR), Tom Schoonhoven (NL), Aequo design (FR), Anne Ausloos (BE) + Jeroen van Westen (NL) en Liesbeth Henderickx (BE).

decay.designmuseumgent.be
www.lukasengelhardt.net